La Nova Objectivitat de Candida Höfer

 

Imatges frontals, obertes i que intenten ser objectives són les que inclouen l’exposició de Candida Höfer que aquests dies podem trobar a la sala 4 del Caixa Forum. Aquesta fotoògafa podríem dir que és descedent de la fotografia artística de l’arquitectura alemanya, recuperada als anys seixanta per la parella Bechet: la Nova Objectivitat.

 

Aquesta parella fotografiava símbols aqueològics dels diferents tipus de construccions arquitectòniques de l’Alemanya industrial. Höfer, però, en aquest cas ha plasmat en imatges l’interior d’edificis públics de Portugal, com per exemple auditoris, biblioteques… 

 

En principi se suposa que el resultat del mètode que utilitzen aquest tipus de fotògrafs és objectiu i no admet interpretacions, ja que totes les fotografies estan preses des del mateix pun, en el mateix angles frontal. Això provoca que la il·luminació sigui la mateixa, i que totes les fotos s’assemblin. En totes aquestes imatges podem trobar alguns elements comuns, com l’absència de figures humanes (tot i que en una imatge d’una catedral en podem veure dues de mogudes, no és un fet habitual), concepció minimalista i una mirada franca i que intenta ser objectiva i rigurosa. De fet, aquests fotògrafs, realment creuen que aconsegeixen apropar-se a aquesta inabastable objectivitat. 

 hofer_themetviii1.jpg

 

Tot i que, sincerament, crec que no és possible arribar a l’objectivitat, les fotografies de Höfer aconsegueixen transportar-te en el seu interior i imaginar-te un concert, un casament, o el soroll suau del passar de les pàgines passant, una rere l’altra, en una biblioteca com la de la Universitat de Coimbra. I això, aquesta capacitat de transportar-nos, és realment sorprenent, ja que no hi ha rastre de persones en les seves fotografies. Tot i això, les estructures, pensades per a centenars de persones, i l’atmosfera que Höfer aconsegueix plasmar a través de la il·luminació, fan que no es vegin com a llocs freds, sinó tot el contrari: plens de vida i activitat.

 

Cal destacar també la presentació d’aquestes imatges en fotografies de gran dimensió, que reforcen aquesta idea de proximitat i realitat. Si et poses davant, per exemple de la imatge en la que veiem un pati interior llarg i rectangular, és molt possible perdre el món de vista i, repeteixo, transportar-te.

 

El tema d’aquesta sèrie de fotografies no és casual, tot i que no es diferencia gaure de la temàtica general i del seu estil (i de la Nova Objectivitat), en aquest cas Höfer ha explorat edificis públics que responen a funcions d’interaccio social, però en els quals l’art té una gran importància. Exemples d’això són les fotografies de teatres, catedrals, arxius, museus, auditoris, palaus o biblioteques. 

 

I, com deia abans, a mi no em sembla pas un treball objectiu. Tot i que això no té perquè ser res amb connotacions negatives. Tan sols el fet que s’escullin uns espais o uns altres, siguin quins siguin l’objecte de les fotografies, ja suposa una intencionalitat prèvia. Però això no ha de ser quelcom negatiu. Popularment, sempre s’ha relacionat l’objectivitat amb les ciències (les ciències exactes com a gran exponent) i la subjectivitat amb l’art. Si popularment es creu això, costa de creure que algú es vulgui reinvindicar com a artístic i objectiu alhora. Tot i que a mi avui per avui em costa de veure units aquests dos conceptes, qui sap, potser és possible. De fet, així es considera.

 

 

Si voleu saber alguna cosa més sobre el tema, consulteu a:

1 Comentari

Filed under Fotografia

One response to “La Nova Objectivitat de Candida Höfer

  1. gerard

    Sí realment és una objectivitat parcialment subjectiva no? El fet de posar la càmera segons on i l’absència d’una il·luminació dura també deixa entreveure alguna cosa no? Almenys això em sembla a mi!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s